سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/10/22
11:33 عصر

سفر عاشورایی

بدست نسیم سحر در دسته

درباره عاشورا و قیام امام حسین، صحبتهای مهم و کتابهای مفیدی نوشته شده است و هر کسی از دیدگاه خاصی به آن پرداخته است. همه این دیدگاههای مختلف بخاطر خدایی و حق بودن این قیام است. گفته مشهوری وجود دارد که می گوید: خداوند عالم، یک کار را می کند به هزاران دلیل و هدف، اما ما انسانها، هزاران کار می کنیم تا فقط یک دلیل و هدف را اثبات کنیم. از قیام امام حسین نیز، هزاران دلیل و هدف مثبت بدست می آید زیرا نه بر پایه نظر شخصی بلکه برای اجرای کامل دستورات الهی بوده است.

آنچه که مدتی است فکر مرا مشغول کرده، دیدگاه سفر در زندگی و قیام امام حسین می باشد. ایشان تا رسیدن به شهادت، مسیری طولانی را طی کرد که برای تاریخ شناسان محقق و اهل فن، کاملا مشخص بوده که به سمت چه هدفی می رفته اند. ایشان در زمانهای مختلف با برگزاری مراسم مختلف و مهمانی ها و همچنین در سفر عظیم حج، پیوسته به تفسیر و تبلیغ دین حقیقی می پرداخته اند. به قولی ایشان، سالها کار فرهنگی انجام دادند که عمده آن در طول مدت امامت ایشان بعد از شهادت امام حسن مجتبی بود. همه امام حسین را به ذوق و قریحه ی شاعری می شناختند و به نوع دوستی و کمک به مردم و دستگیری بینوایان بصورت پنهان و آشکار. شاید برای همین است که همیشه به یاد ایشان سفره های مختلف گسترده می شود. این نکته ای است که کمتر به آن توجه می شود. همه ما هنوز هم بر سر سفره بی منت ایشان، غذا می خوریم و شعرهای شاعران مختلف را در مدح و یا روضه می شنویم.

همه اینها گذشت تا در آخرین حج، امام به این نتیجه رسید که کار فرهنگی به این صورت دیگر کافی نیست و باید از جان و مال و فرزند نیز مایه بگذارد تا دین خدا پایدار بماند. و بالاخره دست به شمشیر برد اما فقط برای چند ساعت.

ایت الله جوادی آملی در تفسیر آن بخش از آیاتی که به گفتگوی حضرت موسی و خداوند متعال برای اولین بار می پردازد می گوید که حضرت موسی برای اجرای هر چه بهتر تبلیغ دین از خدا خواست تا هارون همراه و سخنگوی او باشد زیرا در سخنوری از موسی تواناتر است کار فرهنگی یعنی همین که سخن حق را، سخنگوی شیرین زبان به گوش مردم برساند تا اثرش بیشتر باشد. انشالله همگی پیروان واقعی ائمه به نکات مثبت ایشان بیشتر توجه کنند که هر گوشه از زندگی آنها درس فراوانی برای ما دارد و عملکردن به آنها کلیدهای موفقیت در زندگی است و دانستن انها به تنهایی کافی نبست.

پی نوشت:

رسیدن ماه محرم را به همه ی دوستان تسلیت عرض میکنم از همه تون التماس دعا داریم هر کجا رفتید یاد ما هم باشید.

امسال خیر و برکت الهی شامل همه کشور شده و بخاطر برف و یخبندان من یکی که خانه نشین شدم زیاد نمیتونم برم عزاداری خیلی ناراحتم........ .